zondag 4 augustus 2013

Scones van de "Banketbakker" Cees Holtkamp



Vandaag de scones gemaakt uit het boek "de Banketbakker" van Cees Holtkamp. Ik heb het recept door 2 gedeeld omdat ik 20 scones iets teveel vond voor 2 personen, de rozijn weggelaten leek me niet zo.
Ingrediƫnten voor ruim 10 scones:
250 gram bloem
12,5 gram bakpoeder
2,5 gram zout 
50 gram witte basterdsuiker
125 gram, roomboter, koud
100 gram melk
1/2 ei
Meng de droge ingrediƫnten en werk de boter in blokjes door het mengsel tot je een soort kruim hebt en voeg daarna het ei en de melk toe, de melk voeg ik nooit in 1 keer toe omdat het soms per bloemsoort/merk verschilt, bij deze hield ik ook iets melk over. Ik vond het een nat deeg. Niet te lang kneden, een half uurtje laten rusten in de koelkast en dan uitrollen tot 3 cm dikte. Met een steker van ongeveer 5 a 6 cm doorsnee rondjes uitsteken en op bakplaat met bakpapier leggen en bestrijken met ei, dan half uur laten rusten en nogmaals bestrijken met ei en dan in een voorverwarmde oven van 220 graden voor ongeveer 10 a 12 minuten. We hebben ze gegeten met zelfgemaakte aardbeien- en frambozenjam. Ik vond ze wat kruimelig maar de smaak was prima.

1 opmerking:

  1. Zelf heb ik dit recept ook (ook van Cees Holtkamp) en ik vond ze erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen